2002 redenen om deze BMW te redden van roet en brandschade

Er gaan zo af en toe heel wat bijzondere auto’s verloren met branden in een opslag.
Je leest het we eens toch? van die koppen die vertellen voor hoeveel miljoenen euro’s er in vlammen zijn opgegaan.
Het is als autoliefhebber soms gewoon pijnlijk om te lezen.

Zo werd ik ook gebeld door een voor mij bekende eigenaar van diverse oude bijzondere automobielen.
“Serge we hebben een probleem” begint het telefoontje een paar maanden geleden. “een verfgroothandel naast onze opslag is in lichterlaaie gegaan en heeft enorme schade aangericht aan onze hal en de auto’s die erin staan”
“Gelukkig hebben ze de auto’s gered en zijn ze niet verbrand maar ze hebben wel enorme roetschade en meuren enorm naar brand, Kan jij ons helpen?”

Nou dat kan ik wel, maar ik had geen idee wat ik kon gaan verwachten, want hoe erg waren de auto’s er aan toe?
En ondanks dat ik kan helpen kon ik misschien deze keer ook wel niets meer met de auto’s, geen idee.
Dus ik gaf als antwoord “breng maar, we gaan het wel zien wat we kunnen doen”

Aankomst van de BMW 2002

Eenmaal binnen hebben we eerst maar eens een rondje om de auto gelopen.
De penetrante brandlucht vulde al snel de werkplaats, wat een lucht kwam er uit deze BMW zeg.
En tot overmaat van ramp had tijdens de brand ook het bestuurdersraampje open gestaan dus wat je aan de buitenzijde zag zat ook gewoon aan de binnenzijde van de auto.

 

Nu is het niet zo dat er hier een BMW 2002 binnen stond die al in een hele slechte staat was voor de brand.
Deze Duitse classis was enige jaren geleden al gerestaureerd dus het was echt allemaal recente vervuiling en misschien wat vuil van een incidenteel ritje op de weg.
Dat neemt niet weg dat in deze staat het er gewoon wel uitzag als een barnfind.
Barnfind? ja dat is een auto die al jaren ergens in een schuur staat en dan bij toeval ontdekt wordt en uit de schuur gehaald wordt.
Nu was het grote verschil dat we hier te maken hadden met roet en niet met stof.

Tijd om te gaan schoonmaken

Een oldtimer ga je niet behandelen zoals een moderne hedendaagse auto.
Het is belangrijk dat er met respect en voorzichtigheid gewerkt wordt.
Deze BMW is natuurlijk al in een goede gerestaureerde staat en daarom proberen we ook deze staat te behouden, het gaat immers om het schoonmaken.
Als je aan het begin van een restauratie staat dan ga je weer heel anders te werk.
Dus geen hogedruk spuit op de auto maar eerst gewoon een open slang en kijken wat we kunnen wegspoelen.
Hierna lekker wassen met een washandschoen en een emmer met shampoo en een toegevoegde Aenso Primeuse reiniger welke net even de reinigende werking versterkt.
Voor de grap om het verschil te laten zien hebben we over de gehele auto een 50/50 gemaakt met een helft schoon en de andere vies.
Behalve de motorkap dan, want ik kwam weer te laat op het idee natuurlijk.

Onder de motorkap was het net zo vies als erboven deze is ook met veel geduld, doeken, borstels, kwastjes enz. aangepakt.
Het ging niet snel maar het resultaat was enorm bevredigend omdat het verschil echt heel goed te zien was.
En natuurlijk alles met beleid en zorgvuldigheid.

Klei en marring

Zo is eerst het gehele exterieur van de auto gereinigd in verschillende stappen.
Om diverse vervuiling te verwijderen heb je ook diverse reinigende stappen nodig zoals b.v. het gebruik van stoom in combinatie met All Purpose Cleaner.
Zo ook het verwijderen van vuil met klei, en dan is dat geen normale klei maar speciale klei gemaakt om vervuiling in feite los te trekken van de lak.
Dit hebben we gedaan in combinatie met een paint cleaner.
Toen we een vierkantje als test schoongemaakt hadden zag je pas hoeveel van de zwarte vervuiling er in de lak was getrokken.

Het nadeel van klei en deze vervuiling is dat je nadat je klaar bent hiermee je marring hebt veroorzaakt.
Klei wordt veel verkocht aan mensen om de lak zo lekker schoon en glad te maken maar er wordt niet bij verteld dat het eigenlijk een stap is die je doet voordat je gaat polijsten.
Want marring is een lichte waas die veroorzaakt wordt door de klei, je kan er zelfs fijne krasjes mee maken.
Natuurlijk gaan wij wel polijsten dus voor ons maakt dit niet uit.

Gratis tip!

ga niet kleien als je niet gaat polijsten

Het Interieur

Tja en dan het interieur, dat is weer een heel andere manier van schoonmaken.
We hebben de stoelen verwijderd en alles eerst goed stof gezogen.
Hierna met een milde reiniger, stoom en extractor alle bekleding schoon gemaakt.
Uit iedere stoel kwam gitzwart water.
Na bijna een dag werk aan alleen het interieur was alles schoon.

Om uiteindelijk ook de brandlucht uit de auto te halen is er een ozon behandeling gegeven.
En ik moet zeggen de auto rook weer heerlijk fris.

De onderkant van de auto

De onderkant van de auto was opppassen want deze was helemaal behandeld met Tectyl, dit wordt gedaan om roestvorming te voorkomen.
Dit is wat lastig schoonmaken maar het is te doen, je moet alleen in de gaten houden dat je de beschermlaag niet weghaalt maar omdat we alleen de roetaanslag verwijderen ging dit prima.
Persoonlijk vind ik Tectyl een wat ouderwetse manier van beschermen maar aan de andere kant werkt het wel.
Gelukkig konden we na het verwijderen van de velgen alle andere zaken aan de onderzijde wel lekker schoonmaken met behulp van een krachtige reiniger en stoom.
Ook hier gingen weer vele uren inzitten maar de combinatie met stoom zorgde wel voor de gewenste resultaten.

Polijsten en lakcorrectie

Het mooie van de bumpers van deze auto is dat we ze nog echt konden polijsten en de verschillen van voor en na enorm waren.
Maar ook hier hebben we eerst gezorgd dat ze volledig ontdaan waren van de roet en vuil aanslag.
Vooral de achterzijde van de bumpers vertoonde een behoorlijke vervuiling.
Door het kleien en de paintcleaner had de lak een enorme verandering doorgegaan en was deze echt schoon maar het had de gevoelige oranje lak qua uitstraling geen goed gedaan.
over de gehele auto zat een witte waas en zat er marring en lichte krasjes.
Wat ook opviel is dat met de restauratie wel netjes was gespoten, alleen zat alles nog onder de schuurkrasjes, er was dus niet goed afgebouwd na het schuren door ma te polijsten.
Omdat we toch moeten polijsten hebben we dit gelijk opgelost door grof te beginnen en af te bouwen in diverse polijst stappen totdat de lak volledig gecorrigeerd en strak was.
Wederom een tijdrovend klusje maar het is wel juist wat we zo leuk vinden om te doen.
Alle gebruikte polijstpads zijn direct de vuilnisbak in gegaan want ondanks dat de lak zo zorgvuldig is gereinigd waren de pads alsnog vies en niet meer bruikbaar.
Bizar eigenlijk hoeveel vuil je nog uit de lak trekt met polijsten.

Hij glimt wel he, echt gaaf

Het eindresultaat is vaak het leukste.
We staan dan met zijn allen te kijken naar het resultaat van onze harde arbeid en vele uren die we er hebben ingestoken.
Ik loop altijd het standaard inspectie rondje om de auto en als die dan perfect is komen altijd de typische woorden “hij glimt wel he, echt gaaf”
Dan ligt iedereen weer dubbel want daar heb je hem weer.
Ik kan er ook niets aan doen hoor ik ben altijd trots als het weer is gelukt.

Auto’s welke rookschade of brandschade hebben opgelopen zijn per definitie dus niet gelijk afgeschreven voor bijna alles is een oplossing helemaal als je een team hebt met opgeleide specialisten welke met hart en ziel proberen alles weer origineel en zelfs op een beter niveau te krijgen.

Samen hebben we dit project weer mooi afgesloten en de eigenaar? Die was meer dan tevreden.